Advertisement

Bize ve günümüze ait bir Jizel

Bize ve günümüze ait bir Jizel

İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin genç ve dinamik proje grubu Modern Dans Topluluğu İstanbul (MDTİst), çok özel bir yapıtla yeniden sahnede. 

Türkiye’nin ilk özel modern dans topluluğu Türkuaz’ı kuran ünlü koreograf Aysun Aslan, bir dünya klasiği olan “Giselle” balesini MDTist için yeniden yorumladı: “Jizel”

Jizel pek çok yeniliği içinde barındırıyor; öncelikle Aysun Aslan’ın yeniden koreografiye dönüşünü müjdeliyor. 2002 yılında “Ağır Roman”ı sahneledikten sonra kısa bir dönem Shaman Dans Tiyatrosu ile çalışan Aysun Aslan, 2010 yılında oğlunun sanat eğitimi nedeniyle Londra’ya yerleşip kariyerine ara vermişti. 

Doğru zamanda doğru isim

Topluluğun sanat yönetmeni Beyhan Murphy, kuruluşunun 7. yılında MDTist’i Aysun Aslan ile buluşturmanın zamanı geldi diye düşünmüş. Yedi yılın ardından MDTist’in kimliğinin oturmaya başladığını söyleyen Murphy, “Aysun’un tiyatral sahne hakimiyetinden ve anlatım dilinden kuvvetli bir eser çıkacağına şüphem yoktu” diyor. Aslan ise teklifin çok doğru bir zamanda geldiğini, daha önce teklif edilse buna zaman ayıramayacağını belirtiyor. 

Türkiye modern dansı için çok önemli iki isim olan Aslan ve Murphy için “Jizel”de karar kılmak kolay olmuş. Hayatı dansa değen herkesin aşina olduğu bir yapıt Giselle. Aysun Aslan da 12 yaşında ilk defa Giselle ile sahneye çıkmış, her kademesinde dans etmiş, her adımını ezberlemiş. Fakat bu versiyonu kolaya kaçmadan, yeni bir bakış açısıyla sahneye koymaya karar vermiş. 

Tek perdelik Giselle

Bir dünya klasiği olan Giselle balesi, MDTist tarafından bulunduğumuz coğrafyaya has, günümüz sosyal dokusunda örülen bir formuyla sahneleniyor. “Jizel”, ismiyle klasik bale kalıplarından çıkacağını belli ediyor olsa da konusu aslında aynı; sadece zamanımıza, kültürümüze daha yakın, daha gerçekçi. 

Giselle iki perde olmasına karşın Jizel tek perde. Beyhan Murphy bu değişimi şöyle açıklıyor: “Son dönemde izleyicinin tandansının tek perdelik konulu eserlere kaydığını biliyoruz, eklektik karma programlar tek perdelik konulu eserler kadar ilgi görmüyor maalesef.” 

Eserin orijinalinde ikinci perde mezarlıkta geçer ve ölüm başroldedir. “Jizel”in ikinci bölümü ise “Sin Gece Kulübü”nde geçiyor: Aysun Aslan, “Sin İngilizcede günah, Türkçede mezar demek. Yani biz yine mezara taşımış oluyoruz karakterimizi” diyor. 

Albrecht, Giselle, Hilarion, Myrtha gibi klasik karakterler, Alb, Jizel, Hila, Mirta olarak sahnede Adolphe Adam’ın klasik müziğiyle dans ediyor, geçmiş ile bugünü birleştiriyor.

“Jizel”in çağdaş kostüm tasarımı Ayşegül Alev’e, minimalist sahne tasarımı Ferhat Karakaya’ya, ışık tasarımı Kerem Çetinel’e, görsel tasarımlar ise Yaşar Saraçoğlu’na ait.

‘AKM’den ayrılmakla kırıldık, orası bizim yuvamızdı’

MDTİst ile çalışmak Aysun Aslan için keyifli olmuş. Artık bir aile haline gelmiş olan dansçıların iç ilişkilerindeki samimiyeti, koreografiyi kendi kendilerine çalışmalarını çok sevmiş Aslan. Dansçı odaklı bir çalışma sistemi benimseyen Aslan, “dansçı koreografın enstrümanıdır” diyor.

Türkiye’de dansçıların Avrupa ile aynı şartlarda çalışmadığının altını çizen Aslan’a göre, orada çok fazla dansçı olduğu için, burada ise iyi dansçı az olduğu ve zor şartlarda yetiştiği için işler zor. “Bu zorluk AKM kapandıktan sonra artık tavan yaptı. Çünkü dansçılar sahneler salonlar arasında bölünmüş durumdalar, çok ciddi bir göçebelik başladı. Biz aslında AKM’den ayrılmakla kırıldık, büküldük. Gönül ister ki yeniden oraya dönelim, çünkü orası yuvamızdı bizim.”

Aysun Aslan’ın gönlündeki projeleri

Verdiği uzun aranın ardından yeniden seyirciyle buluşmaktan dolayı çok mutlu Aysun Aslan. Yeni projeleri için tekliflere açık: “Gönlümde uzun yıllar üzerinde çalıştığım ve uyarladığım Ayşe Kulin’in ‘Nefes Nefese’sini ve Şahmeran’ı sahnelemek yatıyor.”

Yeni projelerini sabırsızlıkla beklediğimiz Aysun Aslan ve MDTİst’in “Jizel”ini 26 Nisan, 2 ve 10 Mayıs 2017 tarihlerinde Beşiktaş Belediyesi Fulya Sanat Merkezi’nde izleyebilirsiniz.

 
;

Yorum Yazın

Email adresiniz yayınlanmayacaktır.

Henüz yorum yazılmamış